
Az első Starbucks (SBUX) kávézó 1971-ben nyílt, és azóta a cég akkorára nőtt, hogy mára 29.000 kávézóval van jelen 78 országban. A Starbucks nem csak kávét, hanem teát, csomagolt kávét, gyümölcsleveket, palackozott vizet, süteményeket és egyéb ételeket is árul.
Emellett licensz szerződése van több kisebb kávézóval, ahol szintén Starbucks márkanév alatt árulnak termékeket. A cég bevételeinek 80%-a a saját tulajdonú kávézóiból van.
A bevételek 70%-a az USA-ból, Kanadából és Latin-Amerikából származik, 18%-a az ázsiai régióból és további 4% Európából, Afrikából és a Közel-Keletről.
A Starbucks masszív növekedésének a titka az erős márka, vagyis nagyon jól megkülönbözteti magát. A kávézókban nem csak jó minőségű kávé a lényeg, hanem nagyon figyelnek az ügyfélélményre is, emiatt a vásárlók nagyon márkahűek, ami jelentős előnyt jelent az amúgy túlzsúfolt kávézópiacon.
A kompetitív előnyei miatt a Starbucks szokatlanul magas árréssel tud dolgozni, ami egyébként nem annyira jellemző a fizikai üzletekkel rendelkező vállalkozásokra. Emiatt a magas árrés miatt eléggé jövedelmező vállalkozás újabb kávézókat nyitnia a cégnek.
Szóval azzal számolnak, hogy erős növekedési potenciál van a cégben mind az USA-ban, mind más országokban, különösen Kínában. Ugyanis amíg mondjuk az USA-ban az egy főre jutó éves kávé fogyasztás 400 csésze, addig ez Kínában 5. Tehát vélhetően Kínában akár tízszereződhet is az egy főre jutó átlag kávéfogyasztás, ami egy 1,4 milliárdos országban nem kevés.
Ma közel 4000 kávézója van a Starbucksnak Kínában, és azzal számolnak, hogy 2022 végéig 6000 lesz. Ez 50% növekedés pár év alatt. Hosszú távon nem kérdés, hogy Kínában is annyi Starbucks lesz, mint az USA-ban, ami nagyjából 14 ezer kávézót jelent.
Starbucks osztalék
A Starbucks már 10 éve fizeti és emelgeti minden évben az osztalék kifizetését. Ráadásul brutális 20%-os osztalékemelések voltak éves szinten az elmúlt években.
Mielőtt gondolkodás nélkül ráugranál Starbucks részvényt venni, fontosnak tartom megjegyezni, hogy jelenlegi áron (2020.04.14) NEM vásárolok Starbucks részvényt. Először akkor vettem a részvényből, amikor 2018-ben 50 dollár körül “akciós” áron forgott, pár hónappal később pedig már duplázódott az árfolyam, tehát 100%-os árfolyamnyereségem volt, a következő vásárlásom pedig akkor volt, amikor a koronavírus miatti pánikban újra 58 dollár környékére esett a részvény ára.
Fontos, hogy nem az árfolyam alapján döntjük el, hogy érdemes-e részvényt venni, mert az árfolyam nem tükrözi az értékeltséget.
Hogy miért nem mindegy, hogy mikor veszek meg egy részvényt, arról ebben a bejegyzésben írtam.