
Az egyre növekvő online térben egyre több lehetőségünk van arra, hogy valamilyen formában pénzt keressünk. Sőt, ami azt illeti, soha nem volt még ennyi lehetőség erre, mint ma, még akár 10 évvel ezelőtt sem! Viszont sokan olyan vállalkozásformát keresnek, ahol nincs szükség arra, hogy rengeteg pénzt fektessünk be. Vagy azért, mert nem akarnak kockáztatni, vagy azért, mert épp nincs pénzük erre. Szerencsére sok ilyen lehetőség van. De mielőtt belemennénk a részletekbe, néhány dolgot érdemes tisztázni.
Először is, sokan nem tudják, hogy ha egy vállalkozást indítunk, akkor a bevétel az nem egyenlő a fizetéssel. A félreértés abból adódik, hogy a legtöbben alkalmazottként dolgoznak, ahol X órát dolgoznak, és minden hónapban megkapják a fizetésüket, amit magukra költenek. Egy vállalkozásban azonban NEM fizetést kapsz. Egy vállalkozásban bevételed van. Ez pedig két dolog miatt fontos.
Egyrészt vannak olyan vállalkozási formák, ahol az elején nem fogsz pénzt keresni. Lehet, hogy hónapokig! Annak, aki megszokta, hogy alkalmazottként az első hónaptól fix fizetése van, nem könnyű fejben a helyére tenni. Tehát lehet, hogy hónapokig dolgozol valamin, és csak 6 – 8 hónap után (vagy még később) lesz belőle pénzed.
A másik ok ami miatt fontos megérteni ezt, hogy a bevételből költségeket és adót kell fizetni. Ezért mondjuk, hogy a bevétel még nem nyereség. Az teljesen rendben van, ha nulla forintból akarsz elindítani egy vállalkozást. Viszont amikor már bevételed van, akkor egy részét érdemes beleinvesztálni a vállalkozásba, hogy még profibb legyen, még több pénzt tudj keresni. Amikor én elindítok egy vállalkozást, akkor van hogy hónapokig vagy évekig a bevétel 50% vagy akár 100%-át visszaforgatom a vállalkozásba. Ezért mondom, hogy a bevétel az nem fizetés.
Amikor már bevételed van, akkor lehet, hogy érdemes olyan dolgokba invesztálnod, mint például:
– hirdetések (hogy még több vevőd vagy ügyfeled legyen)
– egy profibb logó (erre az elején nincs szükség)
– névjegykártya, arculat (attól függ, hogy milyen vállalkozást csinálsz)
– eszközök (pl. kamera, lásd később)
– virtuális asszisztens (hogy ne mindent neked kelljen csinálni)
Fontos tudni azt is, hogy az online térben nincsenek országhatárok, azaz óriási mértékben megnövekednek a lehetőségeink, ha angol nyelven kezdünk valamibe. Hiszen a világon minden országban beszélnek angolul. A magyar piacon sem lehetetlen pénzt keresni, de angol nyelven potenciálisan sokkal sokkal több pénzt lehet keresni, mivel sokkal nagyobb a potenciális közönség és ezáltal a kereslet. Ugyanakkor angol nyelven a verseny is nagyobb.
Olyan, hogy “piaci rés” már nem nagyon létezik. Amivel valaki nem foglalkozik már, ott valószínűleg kereslet sincs, tehát pénz sincs. Ahol meg pénz van, ott meg hatalmas a kínálat is, tehát hatalmas a verseny. Ez persze nem jelenti azt, hogy ott már nem lehet pénzt keresni. Ami Magyarországon egy nagyon specifikus téma, és csak kevés embert érdekel, az nemzetközi szinten hatalmas tömegeket érdekelhet. De ebben benne van, hogy épp ezért Magyarországon arra a témára kicsi lesz a verseny, nemzetközileg meg hatalmas verseny van ugyanarra a témára.
Most pedig nézzük meg, hogy mik azok az online vállalkozási formák, amikkel pénzbefektetés nélkül is el tudsz indulni, és pénzt tudsz keresni.
Youtube
Egy Youtube csatornával rengeteg embert tudsz elérni ingyen. Ehhez persze sok videót kell legyártanod, ami rengeteg idő és munka. Az online világban azonban így működik. Ugyanis kétféleképpen tudsz elérni embereket: vagy fizetett hirdetéssel, vagy tartalommal. A fizetett hirdetés előnye, hogy azonnal, akár néhány órán belül elérheted a célközönséged (és eladhatsz nekik), a hátránya viszont, hogy pénzbe kerül. A tartalomgyártás előnye, hogy rengeteg embert tudsz elérni anélkül, hogy fizetned kellene érte, viszont az a hátránya, hogy ezért RENGETEG tartalmat kell gyártanod és ez rengeteg munka. Tehát vagy a pénzeddel fizetsz az elérésért, vagy a munkáddal/időddel.
Magyarországon a Youtubeon is sokkal kisebb az úgynevezett kereslet. Amíg angol nyelven rengeteg komoly színvonalú (például oktató) Youtube csatorna van, ami elsősorban felnőtteknek szól, Magyarországon inkább csak a fiatalok, gyerekek nézik a Youtubeot, épp ezért itt a komolytalan, szórakoztató csatornák futnak nagyon. Ugyanakkor érdemes megfontolni, hogy ez a jövőben változhat. Ha ma indítasz magyar nyelven egy felnőtteknek szóló, mondjuk oktató jellegű Youtube csatornát, akkor lehet hogy az elején kevés követő lesz, de néhány év múlva komoly követőszámot tudsz majd produkálni – ha majd a felnőtt lakosság is rájön, hogy a Youtube nem csak gyerekek szórakoztatására van.
Egy Youtube csatorna előnye, hogy nagyjából nulla technikai tudással el tudsz indítani egy csatornát. Ha van egy okostelefonod, amivel videót tudsz felvenni, az tökéletesen alkalmas arra, hogy videókat gyárts.
A hátránya, hogy a legtöbb ember nem meri megmutatni magát a kamerának. Ugyanakkor ha túlteszed magad ezen, akkor pont ez válhat az előnyödre, hiszen kisebb lesz a konkurenciád. Azt is érdemes megjegyezni, hogy nem feltétlenül kell kamera elé állnod ahhoz, hogy videókat gyárts. Rengeteg tartalomgyártó van, aki dokumentumfilm jelleggel csak a hangját adja a videóhoz, és stock videókból vágja össze a képet. Ehhez persze meg kell tanulni videót vágni, de ez néhány óra alatt megtanulható. Azonban az ilyen videóknak is megvan a hátránya. Általában azok a Youtube csatornák a legsikeresebbek, ahol megmutatja magát a videós, hiszen ez sokkal bizalomépítőbb. Persze ettől még vannak nagyon sikeres csatornák, ahol nem látni a Youtubert egyik videóban sem.
Hogyan tudsz pénzt keresni egy Youtube csatornával?
Egy Youtube csatorna számtalan módon monetizálható. Először is, a Youtube hirdetéseket jelenít meg a videókon, és a hirdetésből befolyó pénzt megosztja a videó gyártójával, azaz veled. Ez a legegyszerűbb módja, hogy pénzt keress a csatornával. A rossz hír viszont, hogy ehhez legalább 1000 feliratkozó ÉS legalább 4000 óra nézettség kell éves szinten. Ehhez pedig, ahogy írtam, rengeteg tartalom kell.
Hogy ezt milyen hamar lehet elérni, az sokmindentől függ. Vannak akik hónapok alatt több tízezer feliratkozót szereznek (bár ez inkább angol nyelvű videókra jellemző), másoknak évekig tart az ezer feliratkozót is elérni. Ez elsősorban a tematikától függ (bizonyos témákra nagyobb a kereslet), másrészt attól függ, hogy mennyire jó tartalmat gyártasz.
De nem csak a Youtube hirdetésekkel lehet monetizálni egy Youtube csatornát. Sőt, ami azt illeti, a hirdetésekből lehet a legkevesebb pénzt keresni. Egy Youtube csatornából lehet pénzt keresni például:
SZPONZOROKKAL
Szponzoráció például amikor egy cég fizet azért, hogy mondjuk a termékét vagy szolgáltatását a videódban. Nyilván minél több követőd van, annál több pénzt tudsz elkérni egy szponzortól. Viszont ezer követőnél még ne számítsd szponzorációra, ahhoz legalább tízezer követő kell, de inkább több.
AFFILIATE MARKETINGGEL
Affiliate marketing (vagy magyarul partner program) amikor a videó alatt belinkelsz egy terméket, és ha a linkeden keresztül vásárol valaki, akkor jutalékot kapsz. Az affiliate marketing inkább angol nyelvű területen működik, mert például amerikában nagyon sok cég csinálja, azaz sok cég fizet jutalékot azért, ha reklámozod a termékét. Többek közt az Amazon az egyik legnépszerűbb, ahova bárki regisztrálhat affiliate partnernek.
INFOTERMÉKKEL
Szintén monetizálhatod a Youtube csatornád, ha létrehozol valamilyen infoterméket. Például egy online tudásanyagot, kurzust, videókurzust. Ha olyan témában csinálsz videót, akkor a videókkal tudod bevonzani a potenciális vevőket, azaz olyan embereket, akik szívesen tanulnának az adott témában. Ez is erősen témafüggő, vagyis hogy mik azok a témák, amikért fizetnek az emberek. Az infotermék előnye, hogy akár úgy is elkezdhetsz pénzt keresni, hogy nincs még ezer feliratkozód. Ez nyilván attól függ, hogy mennyire tudod mozgósítani azt a pár száz követőt az elején.
OFFLINE ÜGYFELEKKEL
Lehet, hogy már van valamilyen vállalkozásod, mondjuk tanácsadó vagy, ügyvéd, fotós stb. Egy Youtube csatornával követőket tudsz gyűjteni, bizalmat tudsz építeni, és ezáltal több megrendelésed lesz, több ügyfeled. Az emberek sokkal inkább fognak olyan embertől rendelni valamit, akinek már látták az arcát, hallották a hangját egy videóban, mint egy üres weboldalról, ahol még fotót sem tesznek ki.
Tehát összességében fontos tudni, hogy egy Youtube csatornát teljesen ingyen, egy okostelefonnal is el lehet indítani, viszont rengeteg videót kell gyártani, és hosszú hónapok, vagy akár ÉVEK mire pénzt fogsz látni belőle. Ezért egy Youtube csatornát akkor érdemes elkezdeni, ha szeretsz videózással foglalkozni – függetlenül attól, hogy az elején nem lesz bevételed belőle.
Freelance
Ahogy egyre több vállalkozás van, egyre több olyan munkára van szükség, ami ezekkel kapcsolatos. Ha már most is olyan szakmában dolgozol, amire nagy a kereslet – például ügyvéd, könyvelő, programozó, grafikus – akkor elmehetsz szabadúszónak. Tulajdonképpen ezzel nem leszel vállalkozó, hiszen ugyanúgy órabérben dolgozol, mintha alkalmazott lennél. Ezt inkább önfoglalkoztatottnak hívják – függetlenül attól, hogy vállalkozóként adózol. Az előnye, hogy otthonról, vagy bárhonnan is tudsz dolgozni egy laptop segítségével, és te osztod be a munkaidőd.
Mondanom sem kell, itt is sokkal nagyobb kereslet van freelancerekre angol nyelven, tehát ha jól tudsz angolul, akkor hatalmas előnyöd van. Az sem utolsó szempont, hogy egy amerikai cég sokkal magasabb órabért fog fizetni, mint egy magyar cég.
Ha szabadúszóként próbálsz szerencsét, akkor magyar nyelven a freelancer.hu weboldalon tudsz regisztrálni és potenciális ügyfeleket szerezni. Ha pedig angol nyelven, akkor pedig sokkal több lehetőséged van. A legismertebb portálok a fiverr.com, freelancer.com és az upwork.com.
Eggyel profibb, hogy ha már van bevételed, akkor a pénz visszaforgatásával készíthetsz saját weboldalt, és hirdetheted magad online, hogy még több ügyfeled legyen, és ne kelljen ezektől a portáloktól függened. Ugyanis ma már több tízezer freelancer próbál munkát keresni online, így itt is nagy verseny van. Ha viszont saját weboldalon árulod a szolgáltatásod, akkor sokkal nagyobb eséllyel fog téged választani az ügyfél, mintha egy portálon több ezer másik freelancerrel versengenél.
Blog
Az egyik online pénzkereseti lehetőség, ha blogot indítasz – mint például ez is. De miről is szól ez? Korábban a blogolás arról szólt, hogy leírjuk ami épp eszünkbe jut, amit meg akarunk osztani a világgal, vagy leírjuk hogy mi történt ma velünk, mint valami naplót. Még ma is vannak akik így írnak blogot, viszont ez nem a legjobb módja annak, hogy pénzt keress egy bloggal.
A profi bloggerek olyan témákról írnak, amire az emberek keresnek. Ezért is hívják ezt keresőmarketingnek is. Ha ugyanis Marika rákeres Google-ben, hogy “hogyan kell befőttet eltenni”, akkor a Google ilyen cikkeket fog kidobni neki. Vagy máshogy fogalmazva, ha megírsz egy cikket egy olyan témáról, amire keresnek az emberek, akkor a Google-ből “ingyen” kapsz látogatógat. A látogatókat pedig monetizálni lehet.
Az “ingyenes” szó erősen idézőjelben van, hiszen semmi nincs ingyen, ahogy erre már korábban céloztam. Látogatókat ugyanis nem lehet ingyen szerezni. Vagy a pénzeddel fizetsz (hirdetésért), vagy a munkáddal/időddel. A blogírás ugyanis irdatlan sok munka. Ha mostantól 1 évig minden nap írsz egy cikket, azaz 360 cikket írsz, abból még nem biztos, hogy meg fogsz tudni élni. És ha nem tudnád (mert még nem írtál cikkeket), akkor elmondom, 360 cikk az irdatlan sok munka. Ha belekezdesz, akkor 1-2 hónap után fogod látni. Nagyjából ez az 1-2 hónap az, amikor az emberek 99%-a fel is adja a blogírást.
És ez legfőképp azért is van, mert 1-2 hónap után még nulla látogatója lesz a weboldaladnak, azaz nulla forintot keresel. És a legtöbb ember ezért veszíti el a motivációt. De még 6 hónap után is nulla forintod lesz. Egy új weboldalnak átlagosan 8 – 10 hónap kell, hogy beinduljon – hogy BEINDULJON, ez nem jelenti azt, hogy már szabad szemmel látható pénzt fogsz keresni, hanem csak annyit jelent, hogy elkezdenek jönni a látogatók a Google-ből.
Most, hogy teljesen elvettem a kedved, azért térjünk rá a jó oldalára is. Ha kitartóan írsz minden nap évekig, akkor viszont sok pénzt tudsz vele keresni. Havi százezer látogatóval nagyjából havi 1 millió forintot is megkereshetsz. Bár a nagy látogatószámot inkább angol nyelvű tartalommal lehet elérni.
Egy blogot ezerféleképpen lehet monetizálni. A legegyszerűbb itt is az, ha Google Adsense hirdetéseket teszünk ki. Egyszerűen beillesztünk egy kódot a weboldalba és semmi dolgunk nincs, csak nézni ahogy jön a pénz. Nem kell eladnunk, nincs szükség semmilyen termékre.
Bár itt is érvényes, hogy ebből lesz a legkevesebb pénz. Hiszen ha valaki fizet neked azért, hogy a látogatód elvigye az ő weboldalára, akkor az azt jelenti, hogy ő sokkal több pénzt fog keresni azon a látogatón – ami azt jelenti, hogy te is sokkal több pénzt tudtál volna rajta keresni. Vagyis sokkal több pénzt tudsz keresni, ha te adsz el valamit a weboldal látogatóinak – mondjuk egy infoterméket.
A blog hátránya a Youtube csatornával szemben, hogy sokkal kevesebb ember szeret szöveget olvasni, mint videókat nézni, és sokkal kevésbé lehet bizalmat építeni egy cikkel mint egy videóval. Viszont a Youtube csatornát akár ötvözheted is a bloggal. Amiről egy cikket írsz, arról egy videót is csinálhatsz, így két helyről is bevonzod a látogatókat ugyanazzal a témával.
Online kurzus
Ha te már megtanultál valamit – bármi is legyen az – akkor azt meg tudod tanítani másoknak. Lehet, hogy te már tudod, hogyan kell házilag sört főzni, hogyan kell a lakást felújítani, hogyan kell villanytszerelni, hogyan kell a gyepet gondozni, hogyan kell logót készíteni, hogyan kell fotózni stb.
Bár magyar nyelven még nem tudom, hogy van-e ilyen portál, angol nyelvű portálokból rengeteg van ahova feltöltheted az oktatóvideóidat. Ez nem jelenti azt, hogy csak angol nyelvű oktatóanyagot tölthetsz fel – bár az angol nyelvű portálok közönsége jellemzően inkább angol nyelven beszélnek, és kevés magyar előfizetőjük van.
Az olyan oldalak, mint például a skillshare.com vagy az udemy.com a legnépszerűbb ilyen jellegű portálok. Ezekre az oldalakra oktatóként is regisztálhatsz, és feltöltheted a saját oktatóanyagod, ők pedig kiteszik a már meglévő közönségüknek, így neked nem kell marketingbe fektetned pénzt, hogy vevőid legyenek.
Az igazi persze az, ha a blogolást vagy a Youtube csatornát kombinálod, azaz azokból a forrásokból szerzel ügyfeleket, így nem függsz semmilyen portáltól, hiszen saját magad is képes vagy vevőket szerezni. Ez esetben viszont számolj azzal, hogy sokkal több munka lesz tartalmat gyártani a vevőszerzéshez, mint magát a kurzust megalkotni.