
Az ember életében a két legnagyobb költés a saját lakóingatlan és az autó. Azt szokták mondani, hogy ha ezt a kettőt jól csináljuk ( = nem áll benne a tőkénk), akkor a többi apróság már szinte nem is számít.
Ezzel nem teljesen értek egyet, mert a látszólag apró dolgok is óriási luxus kiadás annak, aki kevés pénzt keres. Az viszont igaz, hogy ha saját lakást vettél hitelre, új autót hitelre, akkor hiába spórolsz a napi bevásárláson, mert sokkal többet buksz az autón és a lakáson.
Arról már írtam, hogy miért nincs ingyen a lakhatás a saját lakásodban, ezért most nézzük egy kicsit az autó témát.
A tapasztalat azt mutatja, hogy az emberek azt hiszik, hogy az üzemanyag az egyetlen költség az autón . Valójában az üzemanyag a legkisebb költség az autón. Nézzük, milyen költségei vannak még az autónak.
1. Autó értékvesztése
Ha új autót veszel, akkor amint kigurulsz vele a szalonból, máris jelentős értékvesztése van abban a pillanatban. A teljes tőkéden kb. 10%-ot veszítesz már az első percben. A legnagyobb értékvesztése pedig az első 5 évben van. Felmérések szerint egyébként az amerikai milliomosok általában nem vesznek 5 évnél fiatalabb autót.
Az értékvesztés is tehát költség, amivel számolni kell, mert pénzt veszítesz rajta.
2. Hitel
A legtöbb ember hitelre vesz autót, tehát ez is költség, mert fizeted a kamatokat a banknak azért, hogy használod a pénzét. A hitel azt jelenti, hogy drágábban veszel meg valamit, és a befektetés totál ellentéte, hiszen pénzt veszítesz.
3. A tőkén elbukott hozam
Ezt magyarul alternatív költségnek is hívják. Ha a tőkéd áll az autóban, akkor nem tud pénzt termelni neked. Egy 3 millió forintos autóban álló pénz havi 25.000 Ft bukót jelent, éves szinten 300.000 Ft. (Ha részvény befektetésen elérhető éves átlagos 10% hozammal számolunk – historikus adatok alapján.)
4. Átírás költsége
Ebben benne van az eredetvizsga, vagyonszerzési illeték, új forgalmi engedély, törzskönyv.
5. Biztosítások
6. Gépjárműadó évente
7. Műszaki vizsgák
8. Olaj és egyéb szűrő csere
9. Nyári és téli gumi garnitúra megvétele
10. Gumik cseréje évente 2x
11. Szerviz költségek
12. Egyéb apróságok (ablakmosó, ablaktörlő, elsősegély csomag, izzó, stb.)
13. Parkolási díjak
14. Autópálya díjak
15. És természetesen az üzemanyag költség
Ha mindezeket kiszámolnák az emberek, akkor ledöbbennének, hogy mennyivel drágább az autó, mint gondolták, és hogy a havi keresetük milyen nagy részét költik erre, ami igazából a legtöbb embernél egyáltalán nem szükséges, hanem csak kényelmi költés.
Az igazság az, hogy hacsak nem laksz tanyán (ahol nincs tömegközlekedés), vagy nincs szükséged olyan eszközre a munkádhoz, ami túl nagy vagy túl nehéz ahhoz, hogy buszon szállítsd, akkor az autó a luxus kategória, nem pedig a szükség kategória.
Ha a 3-4 millió forintot nem autóra költöm, hanem részvénybe fektetem, akkor 30 év után kamatos kamattal 50 – 70 millió forint lesz belőle, ami akkorra már havi 500.000 Ft-ot termel nekem. (Éves átlagban, historikus adatok alapján.)