
Ebben a blogban, és a portfóliómban is általában az osztalékfizető részvényeket részesítem előnyben. Ez az első alkalom, hogy olyan részvényt vettem, ami nem fizet osztalékot. Ebben a hónapban a kínai Alibaba cég részvényét vettem meg, nézzük is meg, hogy miért.
Az amerikai részvénypiac túlértékelt ma
Az amerikai részvények – ahonnan szoktam vásárolni – ma meglehetősen túlértékeltek. Persze ezt mondtam két hónappal ezelőtt is, azóta pedig az S&P 500 még magasabban van. Ennek több oka is van. Először is, rengeteg pénzt nyomtattak az USA-ban, és más országokban is a pandémia alatt. És az emberek többnyire nem tudták elkölteni ezeket a pénzeket, így többek közt részvényekbe és egyéb kockázatos eszközökbe kerültek.
És ma már sokan tudják, hogy hosszú távon az amerikai részvénypiac nagyobb hozamokkal kecsegtet, így természetes hogy a többség ezekbe a részvényekbe akar fektetni, ami szintén magas értékeltségi szintekre vitte ezeket a részvényeket. Ma az S&P 500 P/E hányadosa 46, ami igen magas.
Úgyhogy ha ma olcsó (és jó minőségű) részvényeket akarsz vásárolni az amerikai részvénypiacon, akkor nehéz dolgod lesz. Ezért jelenleg nem tudok osztaléknövelő cégeket venni, hiszen ezek többnyire amerikai cégek részvényei. Ez is az egyik oka, hogy ebben a hónapban az Alibaba részvényét vásároltam. Bár ez nem osztalékfizető cég, a következő években magas hozamokra számítok tőle.
Az Alibaba cégről
Az Alibaba a világ egyik legnagyobb technológiai vállalata. 1999-ben alapították, és nagyon sok részlege van. Online és mobil kereskedelmi szolgáltatásokat nyújt Kínában és nemzetközi szinten. Többek közt felhőalapú számítástechnika, digitális média és szórakoztatás, valamint innovációs programok. A társaság a Taobao Market nevű mobilkereskedelmi célállomást üzemelteti; A Tmall platformot, ami egy harmadik féltől származó online és mobil kereskedelmi platform márkák és kiskereskedők számára; Alibaba Healthcare, ami egészségügyi termékek internetes platformja; Alimama, ami egy monetizációs platform; Az 1688.com és az Alibaba.com, amelyek online nagykereskedelmi piacok; AliExpress, kiskereskedelmi piac; a Lazada nevű e-kereskedelmi platform. A Lingshoutong digitális beszerzési platformot is működteti; Cainiao hálózati logisztikai szolgáltatási platform; Ele.me, szállítási és helyi szolgáltatási platform; Koubei, amely egy étterem és helyi szolgáltatási útmutató platform; és a Fliggy nevű online utazási platformot.
Szintén az Alibaba tulajdona a Youku nevű online video platform; az Alibaba Pictures, ami online videót, filmet, élő közvetítést, híreket, irodalmat, zenét és más tartalmi platformokat nyújtanak; az Amap, ami mobil digitális térkép, navigációs és valós idejű forgalmi információs alkalmazás; A DingTalk, amely egy üzleti hatékonyságfejlesztő alkalmazás; és Tmall Genie, ami egy mesterséges intelligencia hangszóró. Tehát az Alibaba egy hatalmas-hatalmas technológiai vállalat, nagyon hasonlít az Amazon-hoz.
Alulértékelt részvény most az Alibaba?
Ha az árfolyamra nézünk, akkor azt látjuk, hogy az elmúlt három évben majdnem teljesen lapos, azaz az ára ugyanott van, mint három évvel ezelőtt:

De mennyire reális ez az árazás? A cég nem növekedett egyáltalán az elmúlt három évben? Az árfolyamgörbe semmit nem fog nekünk elmondani, hiszen az árfolyam csupán azt tükrözi, hogy a befektetők többsége mit gondol a részvényről. Ahhoz, hogy megkapjuk a kérdésre a választ, meg kell néznünk a bevételeket.

Így alakultak az Alibaba bevételei az elmúlt 9 évben:
2012: $3,1 milliárd
2013: $5,4 milliárd
2014: $8,5 milliárd
2015: $12,3 milliárd
2016: $15,9 milliárd
2017: $23,47 milliárd
2018: $37,92 milliárd
2019: $56,18 milliárd
2020: $73,17 milliárd
2021: $105,87 milliárd
Ha a bevételeket nézem, akkor azt gondolom, hogy a részvény ára semmiképp nem tükrözi a cég valós értékét. A bevétel olyan gyorsan növekszik, hogy kétévente duplázódik. Igazi exponenciális növekedés.
Az Alibaba P/E rátája 26. Ma ez egy nagyon alacsony értékeltség, pláne egy növekedési részvénynek, amikor az amerikai piaci átlag 46. Csak összehasonlításképp, az Amazon P/E rátája ma 70! Ráadásul az Alibaba gyorsabban növekszik, mint az Amazon. Ha pedig megnézzük a historikus értékeltségét a cégnek, átlagban 40 körül volt a P/E rátája a cégnek az elmúlt 5 évben:

Úgyhogy többek közt ezek miatt is azt gondolom, hogy igen, az Alibaba most rendkívül alul van árazva, és jelenleg a legjobb vétel a piacon.
A kockázatok
A kérdés az, hogy miért ennyire alulárazott a részvény? Ennek több oka is van. Először is, a befektetők jobban kedvelik az amerikai részvényeket, mivel a múltban ezek a részvények teljesítettek a legjobban az egész világon. De ez csak a múlt, és ez egyáltalán nem garancia arra, hogy ez a jövőben is így lesz.
A másik ok pedig az, hogy Kína nem épp a legdemokratikusabb ország – finoman fogalmazva – úgyhogy a befektetők félnek kínai cégekbe fektetni. És ami azt illeti, ha ma megveszed az Alibaba – vagy bármely más kínai cég – részvényét a new york-i tőzsdén keresztül, akkor valójában nem leszel igazi tulajdonos a cégben. Mivel kínai cégben csak kínai állampolgár lehet tulajdonos.
Ennek az áthidalására úgynevezett “holding” vagy “fedőcéget” hoztak létre, amin keresztül közvetve tudnak a külföldi befektetők kínai részvényeket venni. A kínai kormány nem hagyta jóvá, bár nem is ellenezte ezt, így elméletileg bármikor betilthatja ezt a gyakorlatot, ami azt jelentené, hogy a külföldi befektetők ebben az esetben semmit nem tulajdonolnának.
Hozzáteszem, erre nagyon kicsi az esély. Kína tudja, hogy ezzel rengeteg tőkét bevonnak külföldről, és ezzel a kínai részvénytulajdonosok is jól járnak. Illetve az sem utolsó szempont, hogy a legendás amerikai befektető Charlie Munger is befektetett ebbe a cégbe, méghozzá a részvényportfóliójának a 19%-a az Alibaba cégben van. Azt gondolom, hogy egy jól diverzifikált portfólióban bőven elfér egy ilyen cég is.